DARJAT VS KETURUNAN : PENTINGKAH ?

eydafaizal | Thursday, April 18, 2013 | 0Comments |
darjat ? keturunan ?

assalamualaikum sayangs .. =)

okay , topic : DARJAT VS KETURUNAN ..

okay .. sejauh mana sebenarnya kepentingan darjat dan keturunan dalam masyarakat kita sekarang ? tak dinafikan entri neh sangat sensitive bagi sesetengah individu .. darjat dan keturunan .. yya ! bagi ida that's important dalam membentuk kerukunan hidup .. sebab tuh lha pentingnya proses mengenal hati budi ..

benda neh terjadi pada ida .. seawall perkenalan ida dengan boyfie ida , yang masa tuh dia just hanya seorang driver van di tempat kami bekerja .. ida pula mempunyai seorang bapa saudara yang bekerja bersama-sama dengan ida .. sebumbung !

entah bagaimana , ida suka berkawan dengan boyfie ida neh .. bagi ida dia ada banyak kelebihan .. kekurangan memang ada .. alah , setiap manusia ada kurang dan lebih masing-masing kan ?

pada awal kami berdua berkawan , paksu ida just okay .. ida yang masa tuh baru jja putus dengan kawan baik si paksu ida kat situ (bekerja sekali pulak tuh ), terus rapat dengan si driver baru masuk neh .. salah ker nak berkawan ? ?ida respect dia coz dia pandai bawak diri kat KL yang besar tuh dari usianya belasan tahun tanpa mengharapkan sesiapa .. dia matang ..

tak lama selepas tuh , kami couple.. disamping dia , ida selalu bahagia .. bukan hanya pada awal , tapi sampai sekarang ! tapi tak lama lepas tuh , paksu ida dapat tahu yang dia neh just budak kampong di pedalaman Kedah ! tak beribu , tak berbapa .. you know what , terus paksu ida tentang habis-habisan hubungan kami .. kami sampai buntu ! perancangan nak bertunang masa tuh jadik porak peranda gara-gara paksu ida ceritakan semuanya yang bukan-bukan pada seluruh kaum kerabat ida .. ya allah .. fitnah !

teruk sangatkah dia sebab dia budak kampong ? hina sangatkah anak yatim piatu tuh ? kenapa sampai menghalang niat kami ? kalau iya pun tak sukakan hubungan kami , jangan bagi alas an yang tak boleh diterima pakai .. tak munasabah lansung ! nak tahu apa alas an dia masa bersemuka dengan kami ? dengan terang lagi tersuluh dia suruh boyfie ida tinggalkan ida dan suruh ida lenyapkan sayang ida pada boyfie ida .. semudah tuh ? damn ! atas alas an : "KITA TAK TAHU MANA ASAL USUL DIA ..LATAR BELAKANG DIA .."

HEY ! TAK KENAL MAKA TAK CINTA OKAYY ?? SEBAB TAK TAHU LHA KENA AMEK TAHU .. KETURUNAN KITA NEH MULIA SANGAT KER ? ENGAT BHALEK KAU DULU DILAHIRKAN DI PERKAMPUNGAN HULU MANA ?AKU SENDIRI DI PERKAMPUNGAN MANA ? KAU NAK KATA DIA MISKIN ? TAK MAMPU JAGA AKU ? HEY ! KAU PERGI CERMIN MUKA KAU DULU BARU KAU CAKAP BHALEK PASAL TAK TAHU JAGA , TAK MAMPU , OR BAGAI-BAGAI LHA KAU MEREPEK .. ! SAMPAI KAU HASUT TOK , AND SEMUA FEMLY LAEN KAT KAMPUNG TUH ! SAMPAI KAMI YANG BARU NAK BERTUNANG , AND NAK NIKAH LEPAS TUH , KAU MUSNAHKAN MACM TUH JJA ! BIADAP KAN ? KAU SEDAR TAK UMOR KAU DAH NAK MASOK 30 TAHUN ? KALAU KAU JUST PANDAI NASIHAT ORANG TAPI TAK PANDAI NAK BUAD DULU APA YANG KAU NASIHATKAN , KAU BOLEH JALAN !

HUKUM MANA AJAR KAU MENILAI BAIK BURUK ORANG MELALUI KEKAYAAN DAN DARJAT ? KAU TENGOK DARAH KAU , AKU NGAN DIA ? DARAH DIA PUTIHKAH ? DARAH AKU HITAMKAH ?ATAU DARAH KAU MERAHKAH ? SAMA OKAY ! KITA SERUPA ! TIADA YANG BERBEZA ..

WAKTU KAU KATA DIA TAK MAMPU BAGI AKU SENANG , WAKTU KAU SURUH DIA LEPASKAN AKU DEPAN AKU , WAKTU KAU KATA DIA TAK LAYAK UNTUK AKU , WAKTU KAU KATA PERANGAI DIA TAH ELOK KER TIDAK DEPAN AKU , KAU INGAT AKU TAK RASA APAAPA ? TAK SUKA JANGAN SAMPAI MENGHINA OKAY ?!

KAU SEDAR TAK WAKTU KAU SAKIT DULU SAPPA YANG BAWAK KAU PERGI HOSPITAL ? SIAPA YANG BERULANG ALIK AMEK ANTAR KAU KE HOSPITAL , BHALEK ASRAMA ? HAH ? SIAPA ? TUH ! BUDAK YANG KAU KATA PERANGAI TAH PAPE TUH !

WAKTU KAU SAKIT MENANGIS-NANGIS DALAM FON COL AKU MINTAK TOLONG BAWAK G HOSPITAL , KAU TAHU SAPPA YANG RISAU ? KAU TAHU SAPPA YANG PANIK ? TUH ! BUDAK YANG KAU KATA TAK MAMPU NAK BAHAGIAKAN AKU !

KAU SENDIRI TAK BETUL ! HIDUP MENYUSAHKAN MAK BAPAK KAU .. KERJA MAIN-MAIN .. NAK DUDUK SAJJA JJA .. PECAHKAN BARANG-BARANG RUMAH KALAU MARAH .. PUKOL KAKAK KANDUNG KAU DENGAN BESI TONGKAT KAU SAMPAI LEMAH KAKAK KAU TUH ! KERJA KAT MEMANA TAK PERNAH NAK MELEKAT .. PONTENG SANA PONTENG SINI .. BAGUS SEMUA TUYH ? BILA NAK APAAPA PAKSA MAK KAU BAGI KAU DUIT  .. PAKSA ORANG SEMPURNAKAN APA KAU NAK .. HEY ! TAHULAH KAU ANAK BONGSU PON .. TAPI AGAKAGAK LHA .. TOK SAMPAI NANGISNANGIS DISEBABKAN PERANGAI KAU YANG TAK PERNAH BERUBAH-UBAH .. MACAM TUH KAU NAK KATA KAU MULIA ..

AKU TAKNAK BUKAK PEKUNG DIDADA KAU ! KAU PAKSU AKU ..TAPI BILA KAU CUBA HANCURKAN KEBAHAGIAAN YANG BAKAL JADI MILIK AKU , KAU SILAP ..SILAP SAMA SEKALI .. KALAU KAU INGAT DENGAN CARA KAU BUAD MACAM TUH AKU AKAN TINGGALKAN DIA OR DIA AKAN TINGGALKAN AKU , KAU SALAH BESAR !AKU BAWAK DIA JUMPA TOK , JUMPA FEMLY LAEN .. BIAR DIORANG NILAI SENDIRI .. TERNYATA , KAU YANG SILAP KAN ?

ENGAT BHALEK , WAKTU KAU KATA DIA TAK MAMPU BAGI AKU SENANG , KAU PIKIR APA YANG KAU ADA MASA TUH ?  MASA TUH UMUR KAU DAH 27 TAHUN TAHU ? DIA BARU 21 TAHUN MASA TUH AND DAH ADA PON SEBIJIK MOTOR .. KAU ADA ? NAK BELI EX5 SEBIJIK PON RIUH MINTAK DUIT SANA SINI , BOLEH BLAH LHA KAU !

KAU SURUH AKU CARIK ORANG YANG MATANG ? HEY ! YANG KAU BERCINTA DENGAN BUDAK BAWAH UMOR DARI AKU TUH , DAH KIRA CUKOP MATANG LHA YYA ? SENGKEK PEMIKIRAN KAU RUPANYA ..

HAK AKU , BAHAGIA AKU , HIDUP AKU , BIAR AKU YANG TENTUKAN .. APA YANG PASTI , APA YANG AKU BUAD , AKU AKAN SELALU TANYA PENDAPAT TOK AKU , MAK KAU TUH ! KALAU FEMLY LAEN DAH BOLEH TERIMA DIA , APASAL TAK KAU ? TAK SEDAR DIRI LAGI ?

DARJAT KAU TAK CUKOP TINGGI .. DARAH KAU , DARAH AKU SAMA JJA ..

okeh ! kau boleh kata hidop kau dengan cara kau , and hidup aku pon dengan cara aku ! kau bapak sedara aku , so , kami still boleh respect kau .. asalkan sekarang femly tahu , sappa dipihak benar and sappa dipihak salah .. yang salah tetap salah ..

so , jangan ditanya kenapa aku menjauhkan diri kari kau ..aku tak kecik hati .. tapi aku terkilan .. kalau tak sebab tentangan kau , aku sekarang dah bahagia dengan ' keluarga ' baru aku ..

bawak-bawak lha piker pasal diri sendiri dulu keh ?

yang lain , ida mintak maaf .. isu neh sepatutnya tak wujud pon zaman-zaman sekarang neh kan ? bagi ida lha .. tapi bagi orang laen , ida tak tahu .. mungkin baik pada sesetengah orang , tapi tak bagi yang setengah lagi tuh ..

p/s : BAHAGIA KITA , MEMANG WAJAR ORANG MENCADANG , TAPI KITA SENDIRI YANG AKAN TENTUKAN .. =)

No comments:

Post a Comment

sayangs , tinggalkan comment anda disini =) ..

 
© Copyright 2015 | All Right Reserved to Norlidahidayu ~ | Design by Kiera Rashid