aku tak kuat sebenarnya ...

eydafaizal | Tuesday, September 24, 2013 | 8Comments |
 
 
kalau kau ingat aku kuat dalam keadaan sekarang neh ,
kau silap sebenarnya ..
 
aku memang terlalu muda lagi ..
tapi aku yakin nanti kau akan rasa ,
bila kau jadik seorang ibu ,
kau akan rasa diri kau bukan yang terpenting lagi dah ..
yang ada dalam hati dan minda kau setiap detik is about anak kau ..
bayi yang kau kandung Sembilan bulan sepuluh hari ..
bayi yang kau usung kehulu kehilir ..
and bila dah lahir , tup tup ,
dia hilang dari pandangan kau ..
dengan kau sendiri tak tahu kemana dia dilarikan ..
dalam keadaan kau yang maseh berpantang ..
dilarikan pulak oleh mak sendiri ..
 
hazab perasaan aku hoii ..
tetap gak kau kata aku neh selamba ..
aku neh kuat kenkononnya ..
aku neh tak kisah anak aku takda ..
 
sebab apa kau kata aku macam tuh ?
sebab aku still datang kerja macam biasa ..
macam takda apa yang jadik ..
kau boleh pulak tengok aku ketawa bergurau semua ..
macam aku tak pernah ada masalah hilang anak ..
 
haehh ..
aku bergelak ketawa semua tuh , tak semestinya aku tak sedih ..
kau boleh paham hati aku ? boleh rasa perasaan aku ??
 
hancur lebur hati ngan perasaan neh kau tak tahu ..
takkan aku nak tunjuk kat semua orang yang aku neh berduka ?
takkan aku nak tunjuk kat semua orang yang aku neh hilang anak ??
kau nak aku ekspresikan macam mana muka aku ?
nangis-nangis depan kau ? mintak tolong pujuk ..
tunjuk kat kau yang aku lemah ..
tunjuk kat kau yang aku hilang anak ..
macam tuh ???
 
aku bukan macam tuh weh ..
aku tak suka menyusahkan orang ..
perasaan aku , masalah aku , aku tak perlu tunjuk kat orang ..
memang korang perlu tahu kengkadang ..
tapi tak secara menyeluruh ..
tak semua benda aku boleh luahkan kongsi kat korang ..
 
aku menangis hamper setiap malam ...
aku menangis setiap kali aku terjaga dari lena ..
aku menangis setiap kali aku tatap gambar qayyum ..
aku menangis setiap kali tengok orang lain dukung anak kecik derang ..
aku menangis bila terringat setiap kenangan sewaktu aku dengan dia ..
aku menangis setiap kali dengar luahan hati cinta hati aku yang dia rendukan anak dia ..
aku menangis setiap kali aku teringat saat-saat aku lahirkan qayyum ..
teringat saat aku susukan dia ..
tidur pelok cium dak qayyum tuh ..
aku menangis weh setiap kali semua tuh berlaku ..
 
aku taknak femly aku risau keadaan aku ..
aku rasa aku terlalu menyusahkan ..
sampaikan kemgkadang femly aku bergilir-gilir call untuk pastikan aku okay ..
aku sendiri tersentak bila femly aku risaukan aku ..
takut aku meroyan ..
takot aku hilang arah ..
takot aku saket ..
cinta hati aku .. femli aku , semuanya cukup jaga perasaan aku sekarang ..
terlalu menjaga .. aku taknak terlalu menjadi manja ..
 
yya .. sedih memang sedih ..
risau semua ada dalam perasaan aku ..
tapi dah takdir allah berikan aku dugaan seperit neh ..
aku kena terima dengan ikhlas .. kena banyak berusaha .. berdoa ..
mungkin salah satu cara untuk aku lebih dekat kepada pencipta ..
dan aku tersangat yakin bahawa segala yang berlaku pasti ada hikmah yang menanti untuk kami sekeluarga .. aku yakin ..
sebab janji allah tuh pasti ..
setiap dugaan yang berlaku pasti ada hikmahnya yang tersendiri .. pasti ..
allah menduga kerana dia sayangkan kita ..
dia mahu melihat hambanya berubah ..
dia menduga kerana dia sayangkan hambanya ..
dan aku yakin , allah takkan menduga hambanya lebih dari kemampuan hambanya sendiri ..
jadi aku yakin aku boleh terima dugaan yang allah tetapkan untuk kami sekeluarga ..
 
 
 
 
 
tipu kalaw aku cakap aku tak sedih ..
tipu kalau aku cakap aku terlalu redha dengan semua yang jadik ..
kau boleh kan bayangkan perasaan aku ..
bila kau jadik ibu .. bila kau lahirkan seorang hamba allah yang suci ke dunia neh ,
kau akan rasa satu perasaan yang cukup indah .. terlalu indah untuk digambarkan ..
 
tak payah banyak ..
cukup setakat sejam kau tinggalkan pertama hati kau tuh ..
cukup sejam permata hati kau hilang dari pandangan mata kau ..
hilang dari dakapan kau .. apa yang kau rasa ??
 
 
yya .. begitulah aku ..
aku tak kuat sebenarnya ..
aku lemah ... tangisan aku tak pernah sesiapa pon yang tahu ..
tak sekali-kali aku buat semua orang risau akan aku ..
aku takkan pentingkan diri sehingga ke tahap itu ..
 


 
 

 
 
satu jja aku mintak ..
tolonglah faham perasaan aku ..
tolonglah mengerti hakikat perasaan aku yang sebenar ..
kau perempuan .. kau pasti ada naluri ..
janganlah terlalu petah mengata yang aku tidak langsung menghiraukan kehilangan bayiku sendiri ..
tak sedar ker perkataan tuh membuatkan hati aku rapuh ??
hati aku menangis ..
hanya allah yang tahu ..
 
yya .. hanya kerana seorang anak aku menjadi selemah-lemah manusia ..
dan kerana seorang anak itulah , yang memberi aku semangat dan kekuatan untuk terus bangkit menempuh kehidupan ..
kerana seorang anak itu jugaklah ,, aku tetap menjadi aku ~~!
 
 
 
 
p/s : jangan nilai hati manusia mengikut pandangan mata ...
 

8 comments:

  1. sabar ye syg.. ena baca entry ni, dah rasa sebak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ena .. sabar pon kengkadang orang salah tafsir jugak .. =(

      Delete
  2. sayu hati mama baca entri ini... sabarlah, biarlah apa pun orang nak berkata, yang penting.. kita tenang, mama doakan yang terbaik untuk awak ye....

    ReplyDelete
  3. Ya Allah baru singgah blog nie..Soryla lau tny sb xbape fhm cite sebenar..Lau ada ms bolela kita berbalas mesej kalau eyda xkeberatan..
    Sape xsedih bila anak yang kita kandung kita lahirkan tuo2 hilang dari mata..Akk faham berat dugaan awak nak hadapinya..Tak keberatan nanti email akk no.tel awak yer.. email akk syahirazunida42@gmail.com

    ReplyDelete
  4. Kesiannya,harap eyda dpt blik u bb..tp x tau citer mcm mana bole di larikan,ada entry psl tumx

    ReplyDelete
  5. takda .. tatahu acaner nak cerita ..

    ReplyDelete

sayangs , tinggalkan comment anda disini =) ..

 
© Copyright 2015 | All Right Reserved to Norlidahidayu ~ | Design by Kiera Rashid