dak qayyum kena kuning ...

eydafaizal | Wednesday, September 11, 2013 | 0Comments |
 
haa .. kau tau , lepas jja sehari dak qayyum kua dari spital ,
nurse dari klinik kesihatan datang jengah ..
nurse dua orang tuh check perut aku apa semua ..
check tekanan darah bagai , then baru derang check dak qayyum ..
qayyum lak ngah tido masa tuh ..
baru lepas bf katakan ... hahaa ..
derang check dak qayyum apa semua sambil nurse sorang lagi tuh tanya aku soklan2 sepatutnya ..
sambil dok jawab soklan aku tengok nurse tuh dok picit-picit tekan-tekan dada muka dahi pipi qayyum ..
pelik aku haehh .. dah kenapa nurse tuh buat cenggitu ..
check amenda ..
then nurse tuh cakap " anak awak ada kuning neh .. "
aku terkejut jab ..
biar betikk , baru semalam kuar spital rineh dah kena kuning ..
huishh .. dasyat nau .. dan-dan aku risau ..
gelabah tanya nurse tuh macam-macam ..
papa qayyum dah pandang sengih2 laen macam ..
nak gelakkan aku ler tuh .. hadeh ..
" kuning ??"
"teruk ker nurse ??"
"bahaya tak kat anak saya ??".. and blablabla .....
nurse tuh senyum jja jawab soklan aku ..
" biasalah tuh kuning neh cepat serang budak2 kecik .. tak teruk kalau ikot nasihat doctor and blablabla lagi".. heheh ..
nurse tuh suroh aku g klinik kesihatan ..
check kuning qayyum teruk ker tak ..
yang aku dah mula risau tak menentu ..
yang dak kecik qayyum dok nyenyak g tido ..
haehh .. orang dok risau kat dia , dia boleh tido lagi .. anak2 ...
pergi lha check ..
kebetulan hari tuh hari sabtu .. so papa qayyum cuti ..
so pegi lha aku + qayyum + papa qayyum + mak aku ke klinik tuh ..
tak dekat jugak r .. jaoh gak ..
walaupon hari sabtu , orang kat situ nauzubillah ...
ramai nak mampos ..
aku yang jalan capek2 neh macam nak pitam rasa tengok kaum manusia ramai benau ..
gigih aku memaut tangan papa qayyum ..
qayyum mak pegang .. heheh ..
lepas amek no , aku masok r tunggu kat dalam ..
tunggu punya tunggu punya tunggu ,
nurse tak panggil-panggil ..haikk , pelik bin ajaib neh ..
orang-orang yang datang lewad pada kami pon nurse dah panggil ..
siap dah buleh balek pon .. eheh ..
mak g tanya nurse kat depan tuh ..
last sekali mak kata sambil sengeh2 .. " kena masok makmal amek darah luw .. "
cehh ~~!
pembaziran masa berlaku disitu .. Nampak ??
aku g lha masok makmal .. dok depan doctor sambil selak sikit kain bedung qayyum kasi Nampak dia punya tapak kaki ..
doctor tuh tembak kaki qayyum amek darah ..
aku yang tengok pon nyiluu weh ..
takot aku tembak2 neh ..
aku yang besar neh pon kena tembak kat jari dah sebak2 gittew ..
inikan pulak si kecik qayyum ..
apalagi ,, dia yang sedap tido , menjerit sakan .. hahah ..
tapi kejab ja .. hilang saket teros tido balek .. eh ?? hahaa
doctor kata budak kuning biasanya macam tuh lha .. kuat tido .. erk ??
memang sejak hari tuh hamper setiap hari aku ngan mak berulang alik ke klinik tuh ..
kuning qayyum meningkat..
last-last papa qayyum kata kawan dia suroh carik susu kambing ..
papa qayyum carik susu kambing yang dalam tin tuh ..
500g rm49.90 ..
aiyoo .. manyak mahal .. tapi papa qayyum kata tappa ..
demi qayyum .. hahaa ..
esok tuh dah drop sikit kuning qayyum ..
tapi kawan aku pulak kata , bagi dak qayyum minum susu kambing yang fresh ..
yang baru punya ..
yang tak bercampur ngan apa2 lagi ..
papa qayyum carik , seplastik kecik rm 10 .. orait lha ..
siap ada bau-bau kambing gittew ..
fresh sangat lettew .. hahaa
esok nya check drop lha bnyak gak ..
tapi sbb dak qayyum kena kuning lebih seminggu ker dua minggu tah ,
dia kena refer ker hospital terdekat ..
hospital serdang ..
esoknya aku ngn mak pasrah g hospital serdang ..
dalam haty doa banyak2 mohon qayyum okay ..
aku takot qayyum masok ward balek jja ..
papa qayyum kerja harituh ..so g ngn mak jja ..
 


tengok dak qayyum tuh tido ..
neh masa otw g spital serdang r ..

sampai jja kan , nurse tuh suroh kami g ruangan untuk check anak aku tuh ..
nurse kat situ suroh aku tukaa pampers qayyum and bf dia ..
masa bf tuh kan , make sure beby tak kencing atau beyak ..
bila beby kencing or beyak masa tengah bf , gigih lha kau tukaa balek pampers anak ..

pas tukar pampers , aku bf qayyum ..
dalam lima minit centu , dapat rasa qayyum beyak .. huhu ..
tukaa pampers g then bf lagi .. tengok qayyum dah mula lena ,
aku cepat-cepat sendawakan dia then teros masok jumpa doctor ..
dalam hati dok berdoa jangan lha dak qayyum tuh kencing or beyak masa tuh ..
bawak spare pampers tak banyak hoii ..

derang suroh aku ngan mak tunggu kat luar ..
aku dah mula rasa tak sedap hati .. huhuu ..
aku keluar jja dok at kerusingn mak , tak lama lepas tuh , aku dengar suara dak qayyum menjerit nangis ..
sedeh weh .. rasa cam nak jja aku masok tengok apa derang buad at anak aku tuh ..
siyes , kuat qayyum nangis .. panjang nangis dia ..
aku tak pernah dia nangis macam tuh sebelom tuh even masa aku lahirkan dia pon dia nangis sikit jja .. tak nyaring kuat macam tuh ..
lama gak r , dalam lima minit camtu , nurse panggil aku amek dak qayyum ..
masa aku masok tuh dak qayyum dah benti nangis ..
sebak aku tengok airmata dia berbaki kat pipi .. derang dah pakaikan pampers bedung apa semua balek ..
then aku selak sikit bedung ..tengok tapak kaki , yolah , selalu amek darak kat tapak kaki beby .. takda .. aikk .. takkan tak amek darah kot ..
aku bia dulu coz dengar apa yang nurse cakap ..
dia cakap tunggu call derang sepanjang hari tuh .. kalau derang call that mean qayyum punya kuning maseh ada ..law derang tak call kami leh tenang coz kuning qayyum dah takda .. then derang sroh kami balekk ..

masokk jja dalam keta ,
aku bukak bedung dak qayyum ..
terkejut aku .. huhuu ..




tengok tangan dia .. huhuu ..
kiri kanan weh .. kesian dia ..




ehh .. ada lagi .. kat ari-ari dia ..
tiga suntikan ..
patot anak aku jerit tak maw-maw ..
saket wehh dak kecik tuh .. sian dia ..
tunggu panggilan spital sepanjang hari tuh ,
takda .. Alhamdulillah ...... :)


No comments:

Post a Comment

sayangs , tinggalkan comment anda disini =) ..

 
© Copyright 2015 | All Right Reserved to Norlidahidayu ~ | Design by Kiera Rashid