rendu qayyum mama ...

eydafaizal | Tuesday, October 01, 2013 | 6Comments |
 
 
kuat ??? dah tak larat dah nak kuat ..
sungguh-sungguh rasa tak terdaya dah nak bertahan ..
kesabaran aku ada batasnya ..
ketabahan aku ada lemahnya ..
aku tak boleh nak sentiasa tunjuk kuat kat semua orang ..
aku manusia biasa .. seorang ibu kepada seorang bayi yang hilang dari pangkuanku ..
 
sakit .. perit .. pedih ..
semuanya aku rasa ..tapi apa lagi yang aku boleh buad ?
sekuat-kuat aku berusaha kentalkan hati ,
menerima setiap takdir allah untuk aku , aku kadangkala lemah jugak ..
payah weh .. payah nak luahkan ..
 
rendu .....
 
puas aku merayu merintih ..
tapi keadaan tetap sama ..
kenapalah keras benar hati ibuku ?
tak fahamkah dia perasaan aku ? aku anaknya ...
 
tak .. aku lupa yang aku dibesarkan oleh nenek kesayanganku ..
yya .. mak aku tak pernah jaga aku semua adek beradek ..
yya .. mak aku takkan pernah kisah soal perasaan hati anak dia sendiri ..
takda perasaan ??? yya !!! sebab itulah mak aku ...
 
 
 
 
kau tahu ? aku takda niat nak burukkan mak aku sendiri ..
apatah lagi nak membenci dia ..
aku anak dia .. darah daging dia .. aku sayang dia ..
walaupon aku mengaku , yang sayang aku kat insan yang melahirkan aku tuh tak sekuat sayang aku pada nenek aku ..
sebab aku terlalu sayangkan nenek yang tua ,
yang bersusah payah membesarkan kami adek beradek ..
tak pernah merungut .. sanggup berlapar demi kami semua ..
mana mak masa tuh ??? nafkah untuk kami adek beradek ??
nope !! takda hokeh .. takda ...
 
qayyum anak aku ..
aku nak berikan anak aku kehidupan yang selesa ..
yya aku terlalu muda nak jaga anak ..
tapi , aku mama qayyum .. aku akan berusaha sedaya mungkin untuk anak kesayangan aku tuh ..
tak paham ker mak aku pasal tuh ?
hanya sebab aku tak boleh tolong selesaikan masalah dia ,
sanggup larikan anak aku tanpa kerelaan hati aku ???
 
sampai hatimu mak ............
 
 


 
 



rendu anak aku ..
rendu Muhammad qayyum iman aku ..
rendu nak belai-belai dia ..
aku cemburu saat aku lihat seorang ibu menyusukan anaknya dengan penuh kaseh sayang ..
aku cemburu bila tengok seorang ibu dengan rela hatinya berkorban apa sahaja demi anak tercinta ..
aku cemburu .. sebab aku bukan ibu yang sempurna ..
anak aku hilang ... aku still tak dapat carik ..
anak aku hilang ... aku still jadik manusia paling bodoh sebab tak Berjaya kesan mana hilangnya mak dengan ayah tiri aku ..
anak aku hilang ... tapi aku masih disini macam takda apa-apa yang berlaku ...

ya allah ...
dugaan kali ini paling berat untuk aku pikul selama hidupku di duniamu ini ..
sesungguhnya aku tak kuat ..
aku dah tak berdaya nak bertahan ..
aku terlalu rendukan anak aku ..
aku rendukan qayyum ..
aku rendukan qayyum yang sangat manja ..
aku rendukan saat hangatnya tubuh bayi kecilku itu dalam dakapanku ..
sakit ya allah ..
sakit rasa berjauhan dengan anak tersayang ..
biar aku tunjukkan satu dunia yang aku dah tak tertanggung dengan derita ini ..
biar satu dunia menghukum aku kerana aku lemah dengan dugaanmu ..
aku relaa .... asalkan qayyum boleh berada disisiku kembali ..
asalkan qayyum membesar sehad didepan mataku ..

 

 
 
anak mama sayang ...
kat mana kamu anak ???
tak rendukah kamu kat mama kamu neh ??
tak terdetikkah hati kamu yang kamu dijauhkan dari mama ..
sehadkah kamu nak ???
 
allah .... aku hanya mampu berdoa ...
tolonglah tabahkan hatiku ...
kuatkan hati dan perasaanku ....aku tahu aku tak boleh menyerah ..
aku tak boleh lemah ..
tapi aku terlalu sedih ya allah ...
aku terlalu rendukan bayi kecilku itu ..
aku tersangat-sangat memerlukan dia disisiku ..
sebab dialah aku masih bertahan walaupun yang tinggal itu hanyalah sisa-sisa kekuatan ..
aku redha dengan dugaanmu ..
 
 
qayyum tuh pelengkap hidup aku ..
dia segalanya bagi aku ...
dialah kekuatan aku ... dialah kebahagiaan aku ..
dialah penawar luka aku .. dialah anak yang paling aku cinta ..
darah daging yang paling aku cintai ..
paling aku sayang dan demi anakku itu , aku sanggup lakukan apa sahaja untuk kebahagiaan dia ..
aku sanggup berikan segalanya untuk dia ..
 
 tapi sayang ....
aku tak sempat menikmati bahagia membesarkan anak didepan mata sendiri ..
aku cuma sempat menjaga dia hanya untuk 40 hari ..
aku tak sempat berbahagia dengan dia ...
 

 


 
 
 
 
anak mama .... mama sayang kamu nak ...
terlalu sayang ... mama rendu ...
rendu sangat-sangat-sangat kat kamu ..
 
tappa ..kamu tunggu mama yya sayang ..
mama janji mama takkan berputus asa ..
mama janji mama akan carik kamu sampai dapat ..
mama janji mama akan sedaya  mungkin pertahankan anak mama ..
 
mama mintak satu jja sayang ...
jangan lupa mama ...
jangan sesekali lupakan mamamu neh anak ...
qayyum anak mama yang baik kan ???
 
mama tahu qayyum kecik lagi .. tapi mama takot ...
mama takot nanti bila mama dah jumpa anak mama ,
anak mama tak kenal mama ...
anak mama dah taknak dengan mama ..
anak mama dah tak serasi dengan mama ...
 
mama rendu segalanya tentang kamu sayang ..
jangan lupakan mama yya ...
tunggu mama taw ... mama akan carik kamu jugak ..
selagi ada nyawa dalam jasad mama ,
mama akan berusaha untuk carik anak mama ..
mama sayang kamu sayang ...
sayang sangat-sangat-sangat ...
 
mama rendukan anak mama ..
rendu teramat sangat kat Muhammad qayyum iman mama ..
 
 
 
 
p/s : ya allah ... permudahkanlah segala urusanku ... aku mohon ya rabbi .. aku merayu ... aminn ....

 
 

6 comments:

  1. doalah selagi mampu ye ida.. moga Allah akan bntu & beri petunjuk..

    ReplyDelete
    Replies
    1. in syaa allah kak .. doa ida takkan putus .. in syaa allah ..

      Delete
  2. sayang , engat satu benda, Allah takan menguji hambanya itu kalaw itu bukan kemampuan kamu untuk menanggung , sabar weh , aq sentiasa doa untuk ang :')

    ReplyDelete
  3. aduhai ida..terus kuat yer utk qayyum,insyallah xlama jer lagi ida pasti akan jumpa qayyum..sabar yer dik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. in syaa allah kak .. ida try .. thanks care ea ..

      Delete

sayangs , tinggalkan comment anda disini =) ..

 
© Copyright 2015 | All Right Reserved to Norlidahidayu ~ | Design by Kiera Rashid