tinggalkan suami kau , baru aku akan bagi anak kau !!

eydafaizal | Monday, October 14, 2013 | 4Comments |
 
 
kau tertanya- tanya kan apa sebenarnya isi tajuk kat atas tuh ..
meh sini aku nak explen ..
 
aku dah blur sekarang ..
sangat-sangat blur .. tak tahu apa yang aku nak buad ..
aku try call mak aku tadik ..
kan mak aku yang larikan anak kandung aku ...
aku try mintak cara elok .. cuba bercakap baik-baik ..
aku cuba merayu ..
aku nakkan anak aku balik .. aku nak jaga anak aku sendiri ..
aku nak belai anak aku ..
nak tengok anak aku membesar depan mata aku ..
 
dan ini jawapan mak aku ...
 
" hang boleh jaga anak hang .. tapi dengan satu ja syarat ..
hang tinggalkan laki hang ..
suruh dia ceraikan hang ... baru aku bagi hang jaga anak hang ... "
mak aku kata lagi ..........
" kalau pun hang takmau tinggalkan laki hang , aku berani jamin ,
aku sebagai mak hang , jamin , hang dengan laki hang takkan kekal lama ...
percayalah cakap aku , hang dengan laki hang akan bercerai takkan sampai pon setahun lagi .. !! "

see ... kata-kata seorang ibu kandung terhadap anak kandungnya neh ..
 
terkilan ???? yup ~~!
 
korang tahu ,
suami yang mak aku suruh aku tinggalkan tuh adalah orang yang pernah membela mak dengan ayah tiri aku ..
makan , sabun basuh , lauk pauk , segalanya , semuanya suami aku tuh yang tanggung derang selama aku berpantang kat rumah mak aku ..
sebelum derang larikan anak aku ..
masa tuh ,, mak dengan ayah tiri aku langsung tak bekerja ..
kedua-duanya ~~
sampaikan duet belanja sekolah si anak ayah tiri aku tuh ,
(means , adik tiri aku lha kan ,)
laki aku yang berikan ..
ayah tiri aku yang mak aku sanjung sangat semulia alam tuh ,
langsung tak terpikirkan langsung hal perihal rumah tangga derang ..
makan pakai derang ..
selama sebulan lebih aku kat situ ,
ayah tiri aku takda langsung inisiatif nak bekerja ...
sara anak bini dia ..
dah tuh , setiap kali bercakap dengan aku ,
pandainya dia bersoal tentang agama ...
bercakap pasal tanggungjawab ... didikan pada anak .. cara handle rumahtangga ..
sedangkan dia sendiri pon terkial-kial nak buad semua tuh ..
haram takda pon yang terlaksana ...
just duduk rumah goyang kaki tidur ..
suruh carik kerja terlalu memilih ..
puasa tunggang langgang ... solat pon tak ..
macam tuh gaya nak bercakap soal agama dengan aku ???

aku boleh dengar nasihat dan aku boleh terima ..
tapi kalau dah orang yang bagi nasihat pon tah hapa-hapa .. acaner ????
tuh belum lagi bila mak dengan ayah tiri aku bergaduh ..
derang bergaduh melibatkanparang , pisau , kaca ..
benda-benda berbahaya ..
derang jaga anak aku , kalau derang gaduh , libatkan semua benda tuh ,
kalau apa-apa jadik kat anak aku acaner ???

pandangan korang ???
 
ayah tiri aku yang mak aku sanjung sangat tuh ,
setiap kali bergaduh dengan mak aku ,
habis kepala mak aku dihentak kat dinding .. disepak terajang ..
dilibas dengan tali pinggang itu adalah biasa ..
sampai lebam badan-badan mak aku .. sampai berdarah kepala mak aku ..
sampai pernah masuk hospital pon ...

ayah tiri yang mak aku sayang sangat tuh ,
pernah jugak berkelakuan tak senonoh pada aku dengan adek aku ~~!!!
 
anak ayah tiri aku tuh ,
baru tujuh tahun , dah pandai sepak kepala mak aku ..
dah pandai terajang mak aku ..
menengking apa segala ..
anak tiri mak aku ja tuh weh ..
aku adek beradek yang seramai enam orang neh ,
yang anak kandung mak aku neh pon ,
tak pernah sanggup nak terajang kepala mak aku taw ..
kecik mang kecik ..
tapi law dah dididik cara macam tuh , sama jja ayah ngan anak ..
dua-dua spoil ..........
 
mak aku pernah mengaku sendiri kat aku ,
yang ayah tiri aku pernah guna-gunakan dia ..
and so what ????
 
kau nak kata aku jahad sebab kutuk bapak tiri aku ??
silakan weh ..

orang yang kata dia kuat nau agamanya tulah yang paling  teruk pernah aku tengok kat atas muka bumi neh ..
 
aku tahu kenapa mak aku macam tuh ..
aku tahu kenapa mak aku terlalu menurut kata bapak tiri aku ..
mak aku suruh aku tinggalkan suami aku yang sah ~~
baru boleh dia berikan balik anak aku ....

ya allah .... terkilan aku dengar arahan tuh ..
mak aku nak suami aku ceraikan aku ......
mak aku bersumpah yang hidup aku suami isteri takkan kekal dalam tempoh setahun neh ..
 
AllahuRabbi ...
aku sayangkan suami aku ....
memang aku akui , suami aku sedikit temper ...
tapi dia still pandai kawal kemarahan dia ..
 
kau tahu tak ???
suami aku tuh lha orang yang selalu ada dengan aku ...
dengar segala masalah aku ....
tolong bantu aku dalam setiap hal ...
tolong jaga aku setiap kali aku sakit ...
suami aku tuh sanggup tidur pukul empat pagi demi nak setelkan kerja rumah yang aku tak buad sebab aku demam ..
sanggup basuh baju kerja sendiri bila aku penat ..
sedangkan kerja dia berganda kepenatannya dari kerja aku ...
sanggup tak tidur picitkan kepala aku yang berdenyut ..
sanggup berjaga malam dan pastikan aku tenang setiap kali aku terjaga dari tidur ..
peluk dan tenangkan aku setiap kali aku rendukan anak aku ..
 
kau rasa aku sanggup tinggalkan suami aku ??
demi nak dapatkan anak aku ???
 
ya allah ...
dugaan apakah ini ???
aku terlalu sayangkan suami aku ...
dan aku terlalu sayangkan anak aku .....
apa pilihan yang patut aku buad ???
sedangkan rendu aku terhadap anak aku semakin hari tak dapat dibendung ...
luluh rasa hati neh yya allah ...
aku perlukan kedua-duanya ...
aku perlukan suami aku ...
aku perlukan anak aku ...
aku perlukan kedua mereka .....
bantu aku ya allah ...tolonglah hambamu ini ....
berikanlah aku petunjuk ...
aku perlukan mereka berdua disisiku hingga akhir hayat ...
 

p/s: aku takutkan sumpahan seorang ibu itu benar ... aku taknak mahligai yang aku dengan suami aku bina hancur berderai ...
ya allah ... tolonglah ya allah ... kasihanilah hambamu neh ..aku perlukan anak dan suami aku ..

4 comments:

  1. kau saba jer lar eyda ..mungkin allah nk tunjukkan sesuatu ..allah kn maha adil .. mereka akan dpat balasan satu hari nnt ..bnyak2 kn lar doa .. in syaa allah ..

    ReplyDelete
  2. salam dik.
    ni mamicha. ermmm dah baca kisah adik ni.
    kalau adik stress dan taktahu nak buat ape cuba dapatkan nasihat seseorang means dari seorang ustaz/ustazah, pej agama ke?
    akak cuma member pendapat je dik.
    jangan stress selalu, tapi cuba cari jalan penyelesaian.
    :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sis .. yup kenal .. ida silent reader akak .. :) ohh .. ida ngan asben dah buat temujanji ngan sorang ustaz .. malam neh jumpa .. :)

      Delete

sayangs , tinggalkan comment anda disini =) ..

 
© Copyright 2015 | All Right Reserved to Norlidahidayu ~ | Design by Kiera Rashid