luahan ... :')

eydafaizal | Tuesday, December 10, 2013 | 2Comments |
 
 
okay .. for the first ,
harineh aku nak story pepanjang ...
sebab aku tahu hujung tahun neh aku tersangatlah sibok dengan hal-hal kerja ..
hal hal rumahtangga ..
hal hal keluarga ..
aku jawab secara jujur ,
kau yang tanya aku kenapa aku boleh still tersenyum ..
dalam saat saat getir dalam hidup aku ..
selama aku berumahtangga ..
sini aku nak jawab ..
menjadi seorang suri bukanlah sesuatu yang mudah ..
menjadi seorang isteri yang taat jugak bukanlah sesuatu yang senang ..
apatah lagi menjadi seorang ibu ..
[walaupun hingga ke tahap ini , aku masih belum mencapai nikmat seorang ibu ..selepas melahirkan ..]
lagi ...
menjadi seorang kakak yang bertanggungjawab bukanlah senang ..
aku teringin nak ringankan beban nenek kesayangan aku ..
yang sedari dulu bertungkus lumus membesarkan aku enam adek beradek ..
saat saat inilah ,
dugaan menimpa silih berganti ..
datang datang dan pergi .. dan datang semula dugaan yang lain ..
setiap dugaan yang datang ,
aku cuba sehabis baek untuk menghadapinya ..
jerih aku memujuk diri sendiri ..
jerih aku mentabahkan hati ..
kutanamkan semangat yang diberi Allah neh ..
agar aku terus kuat .. tempuh segalanya dengan tenang ..
kau beritahu aku ,
saat kau lihat suami yang kau cintai menangis kebuntuaan ..
yang selama ini suami kau tulah yang menyerikan kehidupan ..
yang dari mulutnya terus menerus menyuruh aku bertabah .. bersabar dengan setiap dugaan Allah ..
yang sentiasa menenangkan perasaan aku ..
tetiba ...
dia sendiri seakan kecewa ..
berderai airmatanya .. takterdaya menahan dugaan ..  ya Allah ...
hancur luluh perasaan aku waktu tu ..
tak pernah aku lihat dia sebegitu selama dia menikahi aku ..
kupujuk dia tabahkan hati ..
kupujuk dia teruskan bersabar ..
tenangkan diri ..

aku tak pernah terasa terseksa dengan setiap dugaan ..
aku rasakan semuanya pasti mempunyai hikmah sendiri ..
yang aku percaya , Allah akan tunjukkan aku secebis bahagia ..
setiap kali dugaan datang sebagai cabaran ,
setiap kali itulah aku tetap berkata , "it's okay , "
setiap kali itulah kau tabahkan hati dari segalanya ..
tempuh segalanya dengan sabar ..
dan sekuat manapun aku .,
tak bermakna hati wanitaku tak bergoyah ..
kau sandaran dalam keluarga ..
harapan untuk membantu adek adek ..
dari dulu , aku berkorban apa saja ..
aku sanggup bekerja sehabes saja spm ..
sanggup aku tak sambung belajar ..
aku tidaklah sebijak mana ..
kata aku : biarlah .. aku beralah  ..
aku lahirkan Muhammad Qayyum Iman ke dunia ..
jerih aku lahirkan dia .. usaha untuk dia jugak dapat melihat dunia ..
saat dia dilahirkan , berderai airmata aku .. hilang segala kesakitan aku ..
tapi akhirnya , aku terpaksa relakan Qayyum jauh dariku ..
tanpa diizinkan aku melawatnya ..
tanpa diizinkan aku pergi mendekatinya ..
antara dilema aku sebagai seorang ibu kepada Qayyum ..
dan seorang anak kepada seorang ibu .
bayangkan ,
ibu kandung yang melarikan anak kau ,
melarang sekerasnya kau dengan suami pergi menjenguk anak kesayangan kau ..
hancur perasaan aku .. tapi dalam masa yang sama aku tak mahu menderhaka ..
selamba ibuku sendiri menyumpah kebahagiaanku ..
selamba ibuku sendiri menyumpahku agar aku tak akan kekal lama ..
ya allah ..
Allah duga lagi dengan kesakitan yang aku rasa ..
mungkin kerana terlalu rendukan qayyum ..
akhirnya , kesihatan aku sendiri terabai ..
aku demam panas ..  tiba tiba ada komplikasi radang paru paru ..
gigih aku menelan ubat sehari hari ..
bukan sikit tapi banyak ~!!
terduga lagi apabila suamiku memeriksa akaun kwsp aku ..
aku dah bekerja dengan syarikat aku bekerja sekarang dah hampir setahun ..
dan bayangkanlah .. betapa bengangnya suamiku ..
kenapa ? sebab penyata kwsp aku untuk tahun ini kosong sama sekali ..
means , epf kerjaku tak dipotong dalam akaun sedangkan perjanjian asal berkerja sememangnya perlu dipotong ..
haeh , sadis lagi ..
kau mesti ingat aku ada story dalam entri lepas yang kau akan pindah rumah ..
suamiku jugak dah bayar deposit rumah ..
hari ahad aku dan suami nak masuk rumah tu .. dah berjanji dengan owner ..
tapi tiga hari sebelum tu , nenek aku call untuk ambil dia kat kampung ..
pakcik aku yang lain taknak tolong ..
last minit itu jugaklah , suami gigih carik van sewa ..
esoknya jumaat suami kerja ..
balik jja dari kerja , ambil van yang disewa ,
jemput makcik aku yang kat gombak tu ,
pukul 8 malam tu jugak , terus gerak dari gombak tuh balik kedah ..
sampai jja kedah pukul 2 pagi..
tido jab .. pagi bangun kemas barang .. [sebab tok datang sini terus ]
sumbat dulu apa yang patot dalam van ..
then pukol empat petang sabtu tuh jugak , terus gerak balik KL ..
kesian suamiku penat .. sighh ..
sampai KL dalam pukol 12 ..
balik rumah sendiri .. esok pagi ahad tu bangun awal ..
sebab nak pindah kan .. barang semua dah kemas ..
pagi tuh rushing suami g damansara damai untuk ambil kunci .. macam owner janjikan r ..
lastly owner takda .. then bila call tak angkat ..
aku try call dengan number lain .. owner angkat pulak ..
dan tahu apa yang dia jawab ?
" saya sibuk .. bagi no akaun nanti saya bank-inkan duit balik''
haiii .... sakit kot hati neh ..
bayangkan barang semua dah kemas kot ..
sikit punya vangang owner rumah tuh buad orang jadik gila macam ni ..memang vav ..
dan guest , haram tak masuk pon duit balik dalam akaun ..
aku nak report , tapi suami neh punya lha baik hati halalkan jer .. adoi ..
janganlah baek hati sangat si suami pon ..
ehh , malas aku bercerita pepanjang ..
tak larat kau nak membaca ..
kesimpulannya ,
Allah dah merancang yang terbaik untuk kita ..
rezeki , lain lain ..
cuma caranya berbeza ..

moga Allah terus berikan aku dan suami kekuatan ..
ketabahan dan kesabaran ..
ketenangan dan kebahagiaan ..
amin ..
 

 

2 comments:

  1. kuatkan semangat ye :) keep on smiling.

    ReplyDelete
  2. Babe. .Sdeh bce entry kau. .Saba okeyh. .betol syg allah da merancangkn segala nye utk kite. . Kuatkan hati banyakkn doa yer dek. .ALLAH tau korang kuat. .kebahagian menanti korang. .

    ReplyDelete

sayangs , tinggalkan comment anda disini =) ..

 
© Copyright 2015 | All Right Reserved to Norlidahidayu ~ | Design by Kiera Rashid